اطلاعات تماس:

شیراز، بلوار زند، حدفاصل خیابان فلسطین و هفت تیر، روبروی هتل پارس، کوچه 47

نشانی آزمایشگاه روی نقشه

آزمایش های چکاپ رماتیسم

برای انواع آزمایش های چکاپ رماتیسم در شیراز می‌توانید به آزمایشگاه دکتر صالحی مراجعه کنید.

ما در آزمایشگاه دکتر صالحی با مجهزترین و بروزترین دستگاه‌ها، دقیق‌ترین جواب آزمایش های چکاپ رماتیسم به صورت روزانه برای شما آماده می‌کنیم.

اطلاعات تماس آزمایشگاه دکتر صالحی

پکیج ویژه آزمایش های چکاپ رماتیسم در آزمایشگاه دکتر صالحی

پکیج چکاپ ویژه رماتیسم

۸۴۱,۵۰۰ تومان

اطلاعات تماس: ۳۲۳۵۲۲۲۳  و  ۳۲۳۰۹۴۸۶

روماتیسم یکی از بیماری‌های دشوار است که با درد شدید مفاصل همراه بوده و می‌تواند توانایی انجام کارهای روزمره را از افراد سلب کند. به دلیل شباهت علائم اولیه این بیماری با عارضه‌های دیگر، پزشکان برای تشخیص دقیق، آزمایش‌های خاصی را به نام آزمایش‌های چکاپ روماتیسم تجویز می‌کنند که در این مطلب به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

آشنایی با انواع آزمایش‌ های رماتیسم

آزمایش خون یکی از مهم‌ترین روش‌های تشخیص بیماری روماتیسم در افراد است. پزشک متخصص ممکن است مجموعه‌ای از آزمایش‌های خاص را برای بررسی وجود این بیماری در افراد تجویز کند. از جمله آزمایش های رماتیسم که در آزمایشگاه دکتر صالحی انجام می‌شود، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

نام آزمایش شرح آزمایش
آزمایش شمارش سلول‌های خونی (CBC) اندازه‌گیری تعداد گلبول‌های سرخ، سفید و پلاکت‌ها. تشخیص کم‌خونی که یکی از عوامل مستعدکننده ابتلا به روماتیسم است.
آزمایش فاکتور روماتوئید (RF) اندازه‌گیری سطح پروتئینی که در افراد مبتلا به روماتیسم افزایش می‌یابد. هرچه سطح RF بالاتر باشد، احتمال ابتلا به روماتیسم بیشتر است.
آزمایش رسوب گلبول‌های قرمز (ESR) اندازه‌گیری سرعت ته نشین شدن گلبول‌های قرمز. افزایش ESR نشان‌دهنده وجود التهاب مزمن در بدن است و می‌تواند نشانه‌ای از روماتیسم باشد.
آزمایش پروتئین واکنش‌پذیر C (CRP) اندازه‌گیری پروتئینی که در پاسخ به التهاب تولید می‌شود. افزایش CRP نشان‌دهنده وجود التهاب در بدن است و می‌تواند نشانه‌ای از روماتیسم باشد.
آزمایش آنتی بادی CCP (Anti-CCP) اندازه‌گیری آنتی‌بدی خاصی که در افراد مبتلا به روماتیسم یافت می‌شود. مثبت بودن این آزمایش می‌تواند نشان‌دهنده ابتلا به روماتیسم یا احتمال ابتلا به آن در آینده باشد.
آزمایش مارکرهای HLA اندازه‌گیری مارکرهای ژنتیکی که با برخی بیماری‌های التهابی مانند روماتیسم مرتبط هستند. مثلاً HLA-B27 با بیماری‌هایی مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان و آرتریت واکنشی مرتبط است.

۱. آزمایش شمارش سلول‌های خونی (CBC)

آزمایش شمارش سلول‌های خونی (CBC) همان‌طور که از نامش پیداست، به شمارش تعداد سلول‌های خونی در بدن می‌پردازد. با این آزمایش می‌توان گلبول‌های سرخ، گلبول‌های سفید و پلاکت‌های خون را اندازه‌گیری کرد. نتایج این آزمایش به پزشک متخصص کمک می‌کند تا وجود کم‌خونی را تشخیص دهد. افرادی که دچار کم‌خونی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری رماتیسم قرار می‌گیرند.

مطالعه بیشتر:  کبد چرب گرید 3 چیست؟ عوارض، علائم و راه‌های تشخیص

۲.  آزمایش فاکتور روماتوئید (RF)

از دیگر آزمایش‌های مهم برای تشخیص روماتیسم می‌توان به آزمایش فاکتور روماتوئید (RF) اشاره کرد. با استفاده از این آزمایش، سطح فاکتور روماتیسم در خون اندازه‌گیری می‌شود. این فاکتور، نوعی پروتئین است که توسط بدن تولید می‌شود و باید بین صفر تا ۱۵ u/mL باشد. هرچه سطح این فاکتور بالاتر باشد، احتمال وجود بیماری روماتیسم در فرد بیشتر است.

۳. آزمایش رسوب گلبول‌های قرمز (ESR)

هرچقدر میزان رسوب گلبول‌های قرمز در افراد بیشتر باشد، احتمال ابتلای آن‌ها به بیماری روماتیسم نیز بیشتر خواهد بود. زمانی که این شاخص در بدن فرد بالا باشد، می‌توان التهاب مزمن را تشخیص داد. هرچند این آزمایش نمی‌تواند به طور دقیق وجود بیماری روماتیسم را تأیید کند، اما به عنوان آزمایش مکمل در کنار دیگر آزمایش‌ها، می‌تواند مفید باشد.

۴. آزمایش پروتئین واکنش‌پذیر C (CRP)

این آزمایش، تشخیص روماتیسم را معمولاً در کنار آزمایش رسوب گلبول‌های قرمز بررسی می‌کنند. پروتئین واکنش‌پذیر C (CRP) در حقیقت پروتئینی است که در بدن وجود دارد. هرچه میزان این پروتئین در بدن فرد بالاتر باشد، احتمال ابتلای او به بیماری روماتیسم نیز بیشتر است. مقدار طبیعی این پروتئین در بدن باید کمتر از ۱ میلی‌گرم در لیتر باشد. افزایش این مقدار نشان‌دهنده التهاب بیشتر در بدن است.

۵. آزمایش آنتی بادی CCP (Anti-CCP)

آنتی‌بادی CCP در حقیقت نوعی آنتی‌بادی است که توسط سیستم ایمنی بدن تولید می‌شود. اگر نتیجه این تست در فرد مثبت باشد، می‌توان وجود رماتیسم را در او تایید کرد. همچنین، نتیجه این آزمایش می‌تواند نشان دهد که فرد ممکن است در بازه زمانی ۵ تا ۱۰ سال آینده به این بیماری مبتلا شود. بیشتر از ۶۰ تا ۸۰ درصد افراد مبتلا به روماتیسم این آنتی‌بادی را دارند.

۶. آزمایش مارکرهای HLA

مارکر HLA در حقیقت یک مارکر بیوژنتیکی است که می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. یکی از زیرمجموعه‌های این آزمایش، HLA-B27 شناخته می‌شود. افرادی که این مارکر در خونشان مثبت شده باشد، ممکن است به روماتیسم یا دیگر بیماری‌های خاص مبتلا باشند. پزشک متخصص می‌تواند با استفاده از نتیجه این آزمایش، سایر بیماری‌هایی که ممکن است با روماتیسم مرتبط باشند را تشخیص دهد. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به اسپوندیلیت آنکیلوزان و آرتریت واکنشی اشاره کرد.

سایر آزمایش ‌های روماتیسم

علاوه بر آزمایش‌های اصلی که برای تشخیص روماتیسم ذکر شد، پزشکان ممکن است آزمایش‌های جانبی دیگری نیز تجویز کنند که به تشخیص دقیق‌تر کمک می‌کند. از جمله این آزمایش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آزمایش آنتی بادی ضدهسته‌ای (ANA): این آزمایش به بررسی شمار آنتی‌ بادی‌هایی می‌پردازد که به هسته سلول‌ها حمله می‌کنند. آزمایش ANA می‌تواند وجود بیماری‌های خودایمنی را نشان دهد.
  • آزمایش اسید اوریک: این آزمایش میزان اسید اوریک در بدن را اندازه‌گیری می‌کند. سطح بالای اسید اوریک می‌تواند نشان‌دهنده احتمال بروز نقرس باشد، که مانند روماتیسم، یک بیماری التهابی مفصلی است.
  • آزمایش کامل متابولیک: با استفاده از این آزمایش، عملکرد کبد و کلیه مورد بررسی قرار می‌گیرد. مواردی مانند سدیم (Na)، پتاسیم (K)، کلرید (Cl)، گلوکز (BS)، کراتینین (Cr) و نشانگرهای عملکرد کبد (AST و ALT) در این آزمایش ارزیابی می‌شوند.
مطالعه بیشتر:  سیتولوژی ادرار

تجهیزات آزمایشگاه دکتر صالحی برای آزمایش چکاپ رماتیسم

پیشنهاد می کنم مقاله آزمایش خون برای چکاپ قلب را هم مطالعه کنید.

کمی بیشتر در مورد رماتیسم بدانیم

روماتیسم که با نام علمی آرتریت روماتوئید شناخته می‌شود، در دسته بیماری‌های خودایمنی قرار دارد و عمدتاً مفاصل، به‌ویژه مفاصل پا را هدف قرار می‌دهد. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است از علائم زیر رنج ببرند:

• سفتی مفاصل
  • قرمزی و احساس گرما و سوزش در ناحیه مفاصل
  • کاهش دامنه حرکتی

این بیماری معمولاً مفاصل بدن را به صورت متقارن تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال، ممکن است فرد درد شدیدی را در نواحی مختلفی همچون دست‌ها، مچ‌ها، آرنج‌ها، گردن، شانه‌ها، لگن، زانو‌ها و پاها تجربه کند. خشکی مفصل صبحگاهی یکی دیگر از علائم رایج است که ممکن است تا ۳۰ دقیقه پس از بیدار شدن ادامه یابد و انجام کارهای روزمره را دشوار کند. تشخیص روماتیسم ممکن است دشوار باشد، زیرا علائم اولیه آن به بسیاری از بیماری‌های دیگر شباهت دارد.

برای تشخیص دقیق این بیماری، مراجعه به پزشک متخصص ضروری است. پزشک معمولاً از روش‌های زیر برای تشخیص روماتیسم استفاده می‌کند:

1. بررسی سابقه خانوادگی
  2. معاینه بالینی بیمار
  3. تجویز آزمایش خون
  4. تجویز تست‌های تصویربرداری
  5. نمونه‌برداری از مایع مفصلی

آزمایشگاه برای آزمایشات رماتیسم در شیراز

آزمایشگاه دکتر صالحی با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی و بهترین پرسنل، انواع آزمایشات رماتیسم را با رعایت نکات بهداشتی انجام می‌دهد. اگر به دنبال بهترین آزمایشگاه در شیراز برای انجام آزمایش‌های رماتیسم خود هستید، پیشنهاد ما آزمایشگاه دکتر صالحی است. با انتخاب این آزمایشگاه، دیگر نیازی به هدر دادن وقت برای پیدا کردن یک آزمایشگاه خوب نخواهید داشت.

تجهیزات پیشرفته آزمایشگاه دکتر صالحی برای آزمایش چکاپ رماتیسم

ساعت مراجعه به آزمایشگاه برای آزمایشات رماتیسم

برای انجام آزمایشات رماتیسم در آزمایشگاه دکتر صالحی می‌توانید در ساعت‌های زیر مراجعه کنید. توجه کنید که آزمایشگاه دکتر صالحی حتی روزهای جمعه و تعطیلات رسمی نیز باز می‌باشد و آماده خدمات رسانی به شما عزیزان می‌باشد.

مطالعه بیشتر:  کبد چرب گرید 2 چیست؟ عوارض، علائم و راه‌های تشخیص آن

ساعات کاری آزمایشگاه دکتر صالحی

شنبه تا چهار شنبه ۵:۳۰ صبح تا ۲۲ (یکسره باز است)
پنج شنبه ۵:۳۰ صبح تا ۱۵
جمعه و تعطیلات رسمی: ۷:۳۰ صبح الی ۱۴
آزمایشگاه دکتر صالحی حتی جمعه‌ها هم باز می‌باشد.

هزینه آزمایش های چکاپ رماتیسم چقدر است؟

در آزمایشگاه دکتر صالحی شیراز، شما می‌توانید آزمایش‌های چکاپ رماتیسم را با مبلغ حدود ۸۵۰ هزار تومان انجام دهید. با استفاده از بیمه تکمیلی، این هزینه به صورت رایگان خواهد بود و با استفاده از سایر بیمه‌ها، این هزینه کاهش می‌یابد.

بیمه‌های طرف قرارداد آزمایشگاه دکتر صالحی شیراز عبارتند از:

تامین اجتماعی، خدمات درمانی، ایرانیان، بانک ملی، بانک ملت، بانک صادرات، بانک تجارت نو، بانک سپه، بانک کشاورزی، نیرو مسلح، نیرو مسلح جانباز، صدا و سیما، آسیا، آتیه سازان حافظ، ایران، پارسیان، بیمه ملت، دی، تعاون، سامان، ما، کارآفرین، معلم، SOS، دانا، البرز، سرمد، بانک رفاه، تجارت نو، رازی، سینا، نوین، کوثر، پاسارگاد، بیمه میهن، کمیته امداد امام خمینی، نیروهای مسلح، سازمان تامین اجتماعی، صدا و سیما و آتیه سازان حافظ.

بیمه های طرف قرارداد آزمایشگاه دکتر صالحی

کلام آخر

در این مطلب از آزمایشگاه دکتر صالحی به معرفی آزمایش‌های خون برای تشخیص روماتیسم پرداختیم. علاوه بر این آزمایش‌ها، راهکارهای دیگری مانند نمونه‌برداری و عکسبرداری نیز تجویز می‌شود. در آزمایشگاه دکتر صالحی می‌توانید این آزمایش‌ها را با بهترین کیفیت و جدیدترین تکنولوژی انجام دهید و از خدمات بیمه‌ای مجموعه بهره‌مند شوید.

• آزمایش شمارش سلول‌های خونی (CBC)
  • آزمایش فاکتور روماتوئید (RF)
  • آزمایش رسوب گلبول‌های قرمز (ESR)
  • آزمایش پروتئین واکنش‌پذیر C (CRP)
  • آزمایش آنتی بادی CCP (Anti-CCP)
  • آزمایش مارکرهای HLA

در آزمایشگاه دکتر صالحی شیراز، شما می‌توانید آزمایش های چکاپ رماتیسم را با مبلغ حدود ۸۵۰ هزار تومان انجام دهید. که با استفاده از بیمه تکمیلی، به صورت رایگان می‌باشد و با استفاده از سایر بیمه ها این هزینه کاهش پیدا می کند.

آزمایشگاه دکتر صالحی با مجهزترین و بروزترین دستگاه‌ها، دقیق‌ترین جواب آزمایش‌ رماتیسم را به صورت روزانه برای شما آماده می‌کند.

برای انجام آزمایش روماتیسم، نمونه خون وریدی گرفته می‌شود و نیازی به ناشتا بودن نیست.

بله برای درخواست نمونه گیری در منزل با آزمایشگاه تماس بگیرید.

اطلاعات تماس: ۳۲۳۵۲۲۲۳  و  ۳۲۳۰۹۴۸۶

۵/۵ - (۲ امتیاز)

4 پاسخ

1. تجربه‌ی عالی تو آزمایشگاه دکتر صالحی برای ازمایش های روماتیسم داشتم. سریع، دقیق و با تجهیزات پیشرفته. به شدت راضی‌ام!

2. من برای ازمایش روماتیسم به آزمایشگاه دکتر صالحی مراجعه کردم و تجربه خیلی خوبی داشتم. همه چیز به‌خوبی و با دقت انجام شد، از پرسنل گرفته تا تجهیزات مدرن و به‌روز آزمایشگاه. نتیجه آزمایش‌ها رو هم خیلی سریع و بدون مشکل دریافت کردم. اگر دنبال یه آزمایشگاه مطمئن توی شیراز هستید، حتما پیشنهاد می‌کنم اینجا رو امتحان کنید.

3. ممنون بابت مقاله مفیدتون. اطلاعات دقیقی درباره آزمایشات روماتیسمی ارائه کردید که خیلی کمک‌کننده بود!