اطلاعات تماس:
32352223 و 32309486
شنبه تا چهار شنبه: 5:30 صبح تا 22
پنج شنبه: 5:30 تا 15
جمعه و روزهای تعطیل رسمی: ۷:۳۰ الی ۱۴

کجا هستیم؟
شیراز، بلوار زند، حدفاصل خیابان فلسطین و هفت تیر، روبروی هتل پارس، کوچه 47

نشانی آزمایشگاه روی نقشه

آشنایی با آزمایش های چکاپ ویژه گوارش

برای انواع آزمایشچکاپ ویژه گوارش در شیراز می‌توانید به آزمایشگاه دکتر صالحی مراجعه کنید.

ما در آزمایشگاه دکتر صالحی با مجهزترین و بروزترین دستگاه‌ها، دقیق‌ترین جواب آزمایش چکاپ ویژه گوارش را به صورت روزانه  برای شما آماده می‌کنیم.

اطلاعات تماس آزمایشگاه دکتر صالحی

مشکلات گوارشی از جمله عارضه‌هایی هستند که ممکن است برای همه پیش بیایند. اگر دستگاه گوارش شما به درستی کار نمی‌کند، اگر مدام دل‌درد دارید یا اینکه در دفع دچار دشواری هستید، بدون شک لازم است که به دکتر متخصص مراجعه کرده و مجموعه آزمایش‌های مربوط به چکاپ گوارش را به صورت کامل انجام دهید.

در این مطلب از مجله پزشکی آزمایشگاه دکتر صالحی، می‌خواهیم با آزمایش‌های ویژه چکاپ گوارش آشنا شویم. برای بررسی عملکرد دستگاه گوارش، آزمایش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان به کمک نتیجه آن‌ها، وجود مشکلات و عوارض مختلف را در این ارگان از بدن تشخیص داد. در این مطلب توضیحات لازم برای این آزمایش‌ها را خواهیم خواند.

فهرست مطالب

رایج‌ترین آزمایش‌های چکاپ گوارش

همان‌طور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، برای انجام آزمایش‌های مربوط به گوارش، ابتدا باید به پزشک متخصص این حوزه مراجعه کنید. پزشک با گرفتن شرح حال شما و همچنین سوابق پزشکی، شما را به صورت بالینی معاینه کرده و سپس انجام آزمایش‌های زیر را برای شما تجویز خواهد کرد. در مجموعه آزمایشگاهی دکتر صالحی شیراز می‌توانید این دسته از آزمایش‌های چکاپ گوارش را انجام دهید:

نام آزمایش شرح آزمایش
آزمایش CBC اولین آزمایشی که برای بررسی عملکرد گوارش بدن انجام می‌شود، آزمایش CBC است. در این آزمایش، سلول‌های خونی به طور کامل مورد شمارش قرار می‌گیرند؛ به عبارت دیگر، با انجام این آزمایش می‌توان تعداد گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و همچنین پلاکت‌ها را در خون اندازه‌گیری کرد.
آزمایش FBS این آزمایش، همان آزمایش قند خون است. با استفاده از نتایج به دست آمده از این آزمایش، می‌توان میزان گلوکز موجود در خون را اندازه‌گیری کرد. این آزمایش به طور کلی برای افرادی که قند خون بالا یا سابقه دیابت دارند تجویز می‌شود، اما گاه برای چکاپ گوارش نیز کاربرد دارد.
آزمایش LFT با استفاده از این آزمایش، می‌توان سطح برخی از آنزیم‌ها و پروتئین‌های کبدی موجود در خون را اندازه‌گیری کرد. از آنجایی که کبد به هضم غذا نیز کمک می‌کند، پس بررسی عملکرد آن می‌تواند برای چکاپ گوارش مهم باشد.
آزمایش AST در این این آزمایش، سطح آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز یا همان AST در بدن اندازه‌گیری می‌شود. مقدار کمی از این آنزیم در خون وجود دارد و بیشترین میزان آن نیز در قلب، کلیه، کبد و مغز است. برای بررسی و نتیجه‌گیری دقیق‌تر، این آزمایش معمولا در کنار آزمایش آلانین آمینوترانسفراز یا همان ALT انجام می‌شود.
آزمایش Amylase هدف از انجام این آزمایش، بررسی مشکلات در پانکراس یا همان لوزالمعده است.
آزمایش Lipase از دیگر آنزیم‌های ترشح شده توسط لوزالمعده باید به لیپاز نیز اشاره کنیم. در زمان چکاپ گوارش، میزان لیپاز نیز در خون باید اندازه‌گیری شود. وظیفه اصلی آنزیم لیپاز در حقیقت آن است که به بدن در جذب چربی کمک کند. این آزمایش معمولا به صورت همزمان با آزمایش آمیلاز انجام می‌شود و نتیجه آن‌ها به یکدیگر بستگی دارد.
آزمایش  TTG – IgA آزمایش آنتی‌بادی ترانس گلوتامیناز بافتی (tTG) از رده IgA، برای بررسی وجود بیماری سلیاک در بیمار انجام می‌شود.
مطالعه بیشتر:  تفاوت‌های کلیدی بین سیتولوژی و پاتولوژی

۱. آزمایش CBC

اولین آزمایشی که برای بررسی عملکرد گوارش بدن انجام می‌شود، آزمایش CBC است. در این آزمایش، سلول‌های خونی به طور کامل مورد شمارش قرار می‌گیرند؛ به عبارت دیگر، با انجام این آزمایش می‌توان تعداد گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و همچنین پلاکت‌ها را در خون اندازه‌گیری کرد. با این آزمایش می‌توان سلامت کلی بدن را هم ارزیابی کرد.

از جمله توصیه‌هایی که برای قبل از انجام این آزمایش وجود دارد، این است که بیمار نباید از شب قبل غذاهای چرب استفاده کند. همچنین بهتر است که برای انجام این آزمایش ناشتا باشد. بالا یا پایین بودن نتیجه آزمایش معمولا با توجه به پارامترهای مختلفی اندازه‌گیری می‌شود که بررسی و تشخیص آن‌ها بر عهده پزشک متخصص است.

۲. آزمایش FBS

از دیگر آزمایش‌هایی که در تمامی آزمایش‌های مربوط به چکاپ سالانه وجود دارد، آزمایش FBS است. به ساده‌ترین بیان ممکن، می‌توان چنین گفت که این آزمایش، همان آزمایش قند خون است. با استفاده از نتایج به دست آمده از این آزمایش، می‌توان میزان گلوکز موجود در خون را اندازه‌گیری کرد. این آزمایش به طور کلی برای افرادی که قند خون بالا یا سابقه دیابت دارند تجویز می‌شود، اما گاه برای چکاپ گوارش نیز کاربرد دارد.

ناشتایی به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از انجام این آزمایش بسیار اهمیت دارد؛ البته مصرف آب در این میان مانعی ندارد. همچنین توصیه می‌شود که آخرین وعده غذایی قبل از این آزمایش نیز سبک بوده و چندان پرچرب نباشد. میزان نرمال این آزمایش در بزرگسالان باید کمتر ۱۰۰ میلی‌گرم دسی‌لیتر باشد. بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم را لب مرز و بالاتر از این عدد را مبتلا به دیابت می‌دانند.

۳. آزمایش LFT

از دیگر آزمایش های مربوط به گوارش، باید به آزمایش LFT یا Liver Function Tests نیز اشاره کرد. به طور کلی می‌توان گفت که این آزمایش، با هدف بررسی عملکرد کبد انجام می‌شود. با استفاده از این آزمایش، می‌توان سطح برخی از آنزیم‌ها و پروتئین‌های کبدی موجود در خون را اندازه‌گیری کرد. از آنجایی که کبد به هضم غذا نیز کمک می‌کند، پس بررسی عملکرد آن می‌تواند برای چکاپ گوارش مهم باشد.

این آزمایش خود دارای مجموعه‌ای از آزمایش‌های دیگر است، از جمله آزمایش‌های زیرمجموعه LFT می‌توان به آزمایش AST،  ALP، آزمایش آلبومین و پروتئین تام آزمایش بیلی‌روبین و آزمایش GGT اشاره کرد. برای انجام این آزمایش نیز باید به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت ناشتا باشید و تنها نوشیدن آب در این مدت مجاز است.

۴. آزمایش AST

این آزمایش از جمله آزمایش‌های زیرمجموعه آزمایش‌های بررسی عملکرد کبد است. در این این آزمایش، سطح آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز یا همان AST در بدن اندازه‌گیری می‌شود. مقدار کمی از این آنزیم در خون وجود دارد و بیشترین میزان آن نیز در قلب، کلیه، کبد و مغز است. برای بررسی و نتیجه‌گیری دقیق‌تر، این آزمایش معمولا در کنار آزمایش آلانین آمینوترانسفراز یا همان ALT انجام می‌شود.

برای انجام این آزمایش، به آمادگی خاصی نیاز نیست و می‌توان آن را هر زمانی انجام داد، البته در صورت مصرف داروی خاص، باید آن را به پزشک متخصص اطلاع داد. بررسی نتیجه این آزمایش بر عهده پزشک متخصص است؛ اگر میزان AST در بدن بیمار حدود ۵ برابر از حد انتظار باشد، این موضوع ممکن است خبر از وجود بیماری‌های کبدی بدهد.

مطالعه بیشتر:  کبد چرب گرید 3 چیست؟ عوارض، علائم و راه‌های تشخیص

۵. آزمایش Amylase

به بیان ساده باید چنین گفت که هدف از انجام این آزمایش، بررسی مشکلات در پانکراس یا همان لوزالمعده است. آمیلاز در حقیقت آنزیمی است که توسط این ارگان تولید می‌شود و آمیلاز P نامیده می‌شود. پانکراتیت از جمله بیماری‌هایی است که می‌توان با استفاده از نتایج این آزمایش آن را به بهترین شکل تشخیص داد.

این آزمایش را می‌توان به سه صورت مختلف با آزمایش خون، با ادرار و همچنین با نمونه‌برداری از مایع غشای شکمی انجام داد. قبل از انجام نمونه‌گیری خون و ادرار باید ناشتا باشید. همچنین از داروهای خاص و نوشیدنی‌های الکلی نیز پرهیز کنید. سطح نرمال این آنزیم در خون باید ۲۳ تا ۸۵ واحد در لیتر باشد. در برخی موارد ممکن است تا ۱۴۰ واحد نیز نرمال تلقی شود.

۶. آزمایش Lipase

از دیگر آنزیم‌های ترشح شده توسط لوزالمعده باید به لیپاز نیز اشاره کنیم. در زمان چکاپ گوارش، میزان لیپاز نیز در خون باید اندازه‌گیری شود. وظیفه اصلی آنزیم لیپاز در حقیقت آن است که به بدن در جذب چربی کمک کند. این آزمایش معمولا به صورت همزمان با آزمایش آمیلاز انجام می‌شود و نتیجه آن‌ها به یکدیگر بستگی دارد.

برای انجام این آزمایش باید ناشتا باشید. همچنین اگر از داروهای خاصی استفاده می‌کنید که ممکن است روی نتیجه آزمایش شما تاثیر داشته باشد، بهتر است که از قبل پزشک متخصص را در جریان قرار دهید. سطح نرمال این آنزیم در خون، بین ۰ تا ۱۶۰ واحد در لیتر است؛ بیشتر از این مقدار می‌تواند نشان از بحرانی بودن وضعیت بیمار داشته باشد.

۷. آزمایش  TTG – IgA

آزمایش آنتی‌بادی ترانس گلوتامیناز بافتی (tTG) از رده IgA، برای بررسی وجود بیماری سلیاک در بیمار انجام می‌شود. این بیماری از جمله بیماری‌های گوارشی ارثی است که در آن سیستم ایمنی بدن به مصرف گلوتن واکنش نشان می‌دهد. با انجام این آزمایش، می‌توان وجود آنتی‌بادی این بیماری را در بدن تشخیص داد. این بیماری را باید در رسته بیماری‌های خودایمنی قرار داد. اگر سابقه این بیماری را در خانواده دارید، بهتر است که این آزمایش را انجام دهید.

این آزمایش به آمادگی خاصی نیاز ندارد و بیمار باید در زمان انجام آن، رژیم غذایی معمولی خود را دنبال کند. نتیجه این آزمایش به‌صورت منفی، مثبت و نامشخص تفسیر می‌شود. در صورتی که جواب آزمایش شما نامشخص باشد، می‌توان از آزمایش بیوپسی یا همان نمونه‌برداری از روده به جواب دقیق‌تری رسید و سپس اقدامات لازم را در پیش گرفت.

آزمایشگاه برای چکاپ ویژه گوارش در شیراز

آزمایشگاه دکتر صالحی شیراز با بالاترین سطح دقت، انواع چکاپ ویژه گوارش را انجام می‌دهد و جواب آزمایش‌ها را به صورت روزانه آماده می‌کند. این آزمایشگاه با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی و رعایت نکات بهداشتی، بهترین پرسنل را برای انجام آزمایش‌ها به کار می‌گیرد.

مدت زمان آماده شدن جواب آزمایش چکاپ ویژه گوارش

جواب آزمایش چکاپ ویژه گوارش در آزمایشگاه دکتر صالحی به صورت روزانه آماده می‌شود. این سرعت به دلیل استفاده از دستگاه‌های به‌روز و مجهز برای انجام آزمایش‌ها است.

مطالعه بیشتر:  آشنایی با مهم‌ترین آزمایش های چکاپ قلب

هزینه انجام آزمایش ‌های مربوط به چکاپ ویژه گوارش

پکیج چکاپ ویژه گوارش با هزینه ۸۳۶,۵۰۰ هزار تومان برای بیمه‌های تکمیلی رایگان است و سایر بیمه‌ها نیز هزینه‌ها را طبق تعرفه‌های مربوطه پوشش می‌دهند. آزمایشگاه دکتر صالحی طرف قرارداد با انواع بیمه‌ها است که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

بیمه‌های طرف قرارداد آزمایشگاه دکتر صالحی شیراز عبارتند از:

تامین اجتماعی، خدمات درمانی، ایرانیان، بانک ملی، بانک ملت، بانک صادرات، بانک تجارت نو، بانک سپه، بانک کشاورزی، نیرو مسلح، نیرو مسلح جانباز، صدا و سیما، آسیا، آتیه سازان حافظ، ایران، پارسیان، بیمه ملت، دی، تعاون، سامان، ما، کارآفرین، معلم، SOS، دانا، البرز، سرمد، بانک رفاه، تجارت نو، رازی، سینا، نوین، کوثر، پاسارگاد، بیمه میهن، کمیته امداد امام خمینی، نیروهای مسلح، سازمان تامین اجتماعی، صدا و سیما و آتیه سازان حافظ.

بیمه های طرف قرارداد آزمایشگاه دکتر صالحی

ساعت مراجعه به آزمایشگاه برای آزمایش های مربوط به چکاپ ویژه گوارش

برای آزمایش های مربوط به چکاپ ویژه گوارش در آزمایشگاه دکتر صالحی می‌توانید در ساعت‌های زیر مراجعه کنید. توجه کنید که آزمایشگاه دکتر صالحی حتی روزهای جمعه و تعطیلات رسمی نیز باز می‌باشد و آماده خدمات رسانی به شما عزیزان می‌باشد.

سوالات متداول

مهم‌ترین آزمایش ها برای چکاپ ویژه گوارش آزمایش های زیر هستند:

  • آزمایش CBC
  • آزمایش FBS
  • آزمایش LFT
  • آزمایش AST
  • آزمایش Amylase
  • آزمایش Lipase
  • آزمایش  TTG – IgA

آزمایشگاه دکتر صالحی با مجهزترین و بروزترین دستگاه‌ها، دقیق‌ترین جواب آزمایش‌ چکاپ ویژه گوارش را به صورت روزانه ممکن برای شما آماده می‌کند.

هزینه آزمایش‌ چکاپ ویژه گوارش با توجه به آزاد بودن و یا تحت پوشش بیمه بودن متفاوت است و با بیمه تکمیلی رایگان می‌باشد. اما حدودا قیمت آزمایش چکاپ ویژه گوارش ۸۳۶,۵۰۰ هزار تومان می‌باشد.

پیشنهاد می کنم مطلب مربوط به چکاپ کامل را هم مشاهده کنید.

کلام آخر

در این مطلب برای شما از مهم‌ترین آزمایش‌های مربوط به چکاپ گوارش صحبت کردیم. اگر هرگونه درد در ناحیه شکم دارید یا اینکه مشکلات گوارشی و بلع و دفع را تجربه می‌کنید، بهتر است که با پزشک مشورت کرده و آزمایش‌های چکاپ گوارش را به صورت کامل انجام دهید. برای بررسی سلامت خون انجام این آزمایش‌ها ضروری هستند.

برای انجام آزمایش‌های گوارش به صورت دقیق و تخصصی و همچنین با بالاترین کیفیت و دقت، آزمایشگاه دکتر صالحی شیراز بدون شک می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. شما می‌توانید در مجموعه بهترین تجربه را از محیط آزمایشگاهی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت، با ما در ارتباط باشید.

امتیاز شما به این مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

واتساپ

09940869213

اینستاگرام

drsalehilab.shiraz

ایتا

09940869213

روبیکا

09940869213

جدیدترین مقالات
جهت رزرو پکیج اطلاعات زیر را وارد کنید